CENS

VOOR WIE JIJ BENT EN VOOR WIE JIJ WILT ZIJN!

Yoga

 

Personal training Roermond

Yoga is onderdeel van je leven

 

Oorsprong yoga

Yoga is een eeuwenoude levensvisie waarvan de wortels in India liggen. Het woord ‘yoga’ stamt af van het woord ‘yuk’ in het Sanskriet. Dit kan op drie manieren worden vertaald: ‘het verbinden en in evenwicht brengen van lichaam, geest en emotie’, ‘alle krachten bundelen om de golven van de geest tot rust te brengen’ en ‘leven in een sterk en gezond lichaam’.

Levensvorm
In de Westerse wereld wordt het uitvoeren van yoga-houdingen beschouwd als yoga. Yoga is echter meer dan bewust bewegen en het beheersen van je ademhalingen. Het kent veel uitingsvormen en is daarom een levensfilosofie.

Yoga is onderdeel van je leven
Yoga is dus een onderdeel van je leven en kan je daarom handvaten geven om obstakels in het leven te benaderen. Yoga is inspirerend en zorgt ervoor dat je voluit kunt leven. Yoga laat je zien dat er geen goed en geen fout is, geen beperkingen zijn, slechts mogelijkheden. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is yoga niet zweverig, maar juist het tegenovergestelde. Je gaat op ontdekkingsreis naar ‘je ware ik’, waardoor je met beide benen op de grond wordt gezet. Yoga brengt je vreugde, inzicht, inspiratie en een pad naar een harmonieus en betrokken leven. Hierdoor kun je het beste uit jezelf halen.

Er zijn verschillende yogavormen 

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga, ook wel Asthanga vinyassa yoga, is een yoga voor die door iedereen, jong en oud, het hele leven lang beoefend kan worden. Het is een dynamische yogavorm, die, zeker in het begin, erg uitdagend kan zijn. Als je Asthanga yoga beoefent, ervaar je het echte effect van yoga, ontdek en verdiep je je bewustzijn, breng je je gedachtenstroom tot rust, word je helder van geest en laat je energie weer stromen.

Asthanga yoga bestaat uit een vaste serie houdingen (asana’s); een aantal zonnegroeten, staande houdingen, zittende houdingen en liggende en/of omgekeerde houdingen. De houdingen en de volgorde waarin je de houdingen uitvoert, staan vast en lopen bovendien in elkaar over. Het einde van de ene houding is het begin van de volgende houding. Tijdens de lessen leer je alle houdingen.

De ademhaling is een belangrijk leidraad binnen de asthanga. Zo is elke in- en uitademing gekoppeld aan een beweging om in en uit een houding te komen. Dit heet vinyasa. Tijdens de Ashtanga-lessen leer je een ademtechniek gebruiken die Ujjayi-breathing wordt genoemd.

Asthanga yoga wordt op 2 manieren aangeboden: Ashtanga Led Class en Mysore Style

Asthanga Led Class

De Led Class is een groepsles die vocaal door de docent geleid wordt. De yogadocent vertelt dus precies welke houdingen je gaat doen en iedereen doet hetzelfde. Tijdens de lessen ontdekt je wat yoga eigenlijk is en maakt kennis met de combinatie van beweging en ademhaling. Als je de hele serie van houdingen onder controle hebt, ga je werken aan nog meer aan kracht, stabiltiet, lichtheid van je lichaam, de juiste correcte wijze om in en uit een houding te komen en maak je ook contact met de diepere energetiche laag.

Ashtanga Mysore Style yoga

Tijdens de Mysore lessen ga  je aan de slag met je eigen practice. Tijdens een mysore-les voert iedereen zijn eigen practice zelfstandig uit en de les wordt niet geleid door de yogadocent. Deze loopt door de ruimte en geeft je aanwijzigingen of leert je nieuwe houdingen. Het is dus een soort privéles in groepsverband. 

Easy Flow Yoga

Easy Flow Yoga is een zeer rustige yogastijl die is afgeleid van de Ashtanga yogavorm. Karakteristiek voor Easy Flow Yoga is de zachte en vrijere benadering van de houdingen. De lessen zijn meer ontspannend door de afwisseling van dynamische en statische houdingen. Hierdoor is de belasting voor je lichaam beperkt en zijn de lessen fijn voor beginners en gevorderden. Centraal in de les staat de continue beweging van de ene yogahouding naar de volgende in een rustige en zachte ‘flow’, ondersteund door je ademhaling.

Easy Flow yoga: zachtheid in beweging, vergeleken met Hatha Yoga

Easy Flow Yoga en Hatha Yoga lijken qua zachtheid en aandacht in de oefeningen erg op elkaar. Vergeleken met Hatha Yoga, ervaar je bij Easy Flow Yoga echter, dat de houdingen vloeiend in elkaar overgaan. Bij Hatha Yoga worden de yogaposes los van elkaar ervaren. Je neemt na elke houding een moment van rust om het effect ervan te ervaren, voordat je een nieuwe houding aanneemt. Dit gebeurt los van het ritme van je ademhaling.

Bouw nieuwe energie op met Easy Flow Yoga

Door de rust en zachtheid van de Easy Flow Yoga oefeningen, is deze yogales ideaal voor jou als je fysieke beperkingen hebt. Ook als je zorgvuldig met je energiebalans wilt omgaan en jezelf lichamelijk niet teveel wilt uitdagen kun je meedoen met Easy Flow Yoga. Deze les is prima te volgen als je herstellend bent van een ziekte, kampt met overgewicht, last hebt van chronische klachten, te maken hebt met een burnout, al wat ouder bent of gewoon vermoeid bent en toch graag wilt blijven bewegen.

 

Yin Yoga

Yin Yoga geeft je alle kans om je grenzen te verkennen en is geschikt voor jou als beginner en gevorderde yogabeoefenaar. Omdat je elke yogapose langere tijd vasthoudt, voel en ervaar je heel goed wat er in je lichaam en geest gebeurt. Yin Yoga is een relatief zachte en rustige vorm van yoga. Yin en yang zijn met elkaar verbonden; in de meer statische houdingen is het yin element dominant, de meer dynamische yogabewegingen zijn eerder yang van aard en completeren het effect van Yin Yoga.

Ontdek het verband tussen lichaam en geest

Yin Yoga brengt ook een mentale uitdaging doordat het je in contact brengt met wat zich aandient in je geest. Gedachten, beelden, herinneringen komen los en brengen emoties teweeg. Daardoor gaat je aandacht naar binnen, terwijl je tegelijkertijd uitgedaagd wordt om in de houding te blijven. Zo word je aangemoedigd om een gezonde dosis zelfdiscipline te ontwikkelen.

Met Yin Yoga ervaar je de rust en ontspanning in het nu

Bij Yin Yoga gebruik je niet je spieren om in een houding te komen, maar laat je de zwaartekracht zijn werk doen. Het is een meditatieve manier van yoga beoefenen. Op lichamelijk niveau stimuleren de yogaposes je bindweefsel en je gewrichten worden beweeglijker en actiever. Doordat je langer in een yogahouding blijft en daarbij ‘in het moment’, in je lichaam, in je gevoel, werkt Yin Yoga bijzonder ontspannend.

 

‘De vruchten van yoga rijpen met geduld en zorg.’

Zwangerschaps yoga

Met de groei van een kindje in je buik verandert er in relatief korte tijd veel voor je. Niet alleen in fysiek opzicht maar ook in je bewustzijn. Bij zwangerschapsyoga staat de beleving van jouw zwangerschap en de bevalling centraal. Door bewust te leren ervaren wat je lichaam nú verlangt, zul je bij de bevalling intuïtief voelen wat je lichaam op dát moment van je verlangt.

In de cursus zwangerschapsyoga maak je door middel van milde fysieke oefeningen en ademhalingsoefeningen je lichaam soepel en sterk. Je leert te vertrouwen op je intuïtie en uit te gaan van je innerlijke kracht. Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan ademoefeningen, aandacht- en ontspanningsoefeningen, houdingen om klachten te verminderen, houdingen om de weeën op te vangen, affirmaties en visualisaties om met zelfvertrouwen naar de geboortereis toe te leven door middel van HypnoBirthing. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan mogelijke baarhoudingen en eenvoudige massagetechnieken ter ontspanning.

Opzet van de cursus
De cursus zwangerschapsyoga is een doorlopende cursus. Een aantal hoofdthema’s komt regelmatig terug. De adem staat hierbij altijd centraal. Verder kun je ook terecht samen met je partner voor partnersessies. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Voor deze cursus heeft Cens Yoga een apart abonnement dat je af kunt sluiten. Dit abonnement is voor 10 lessen (€ 120,-).

Instromen
Je kunt starten vanaf je 13e zwangerschapsweek. Doordat de cursus is opgezet als een doorlopende cursus, kun je in principe op ieder moment instromen. Instromen kan tot je 32e zwangerschapsweek. Om je de oefeningen echt eigen te maken is het echter aan te raden om zo vroeg mogelijk te starten.

Yoga Nidra

Yoga Nidra, letterlijk ‘yoga slaap’,  is een eeuwenoude practice die je leert diep te ontspannen, stress en angst te verminderen, rustiger te slapen en spiritueel te groeien.

Hoe ziet een les eruit?

Tijdens de les lig je in een ontspannende houding (savasana) en word je begeleid door de stem van de docent. Zij brengt je in de allerdiepste staat van ontspanning. Er worden dus geen houdingen gedaan. Maar het is ook geen meditatie. Je focust je op je fysieke lichaam, ademhaling, energie, gevoelens, emoties, gedachten, wensen en geluk. Je lichaam en geest worden in slaap gebracht, maar je blijft alert. Omdat je bewust blijft is het mogelijk om die diepe ontspanning te ervaren.

Combinatie met Easy Flow

Binnen Cens Yoga combineren we de lessen Yoga Nidra samen met Easy Flow. Een les start met een aantal rustige Easy Flow- houdingen en ademhalingsoefeningen om aan te komen in het lichaam en te aarden. Je bereidt je lichaam alvast voor op de yoga nidra-oefeningen die gaan komen. Daardoor ervaar je eerder de dieptewerking/ontspanning waar Yoga Nidra voor zorgt.

Yoga Nidra versus slaap

Met yoga nidra bereik je ongeveer hetzelde als met slapen. We hebben slaap nodig om onze dagelijkse beslommeringen te verwerken. Zonder slaap kan ons ons onderbewuste niet helen. Door het uitvoeren van Yoga Nidra-oefeningen kun je gemiste slaap inhalen. Zo zou een half uur Yoga Nidra gelijk staan aan 4 uur slaap.

 

Lesrooster

Bekijk op het Lesrooster wanneer welke yogavorm gegeven wordt en schrijf je in.

Tarieven

Bekijk de Tarieven voor de yogalessen, reiki- en massagebehandelingen.

Chat openen
Kan ik je helpen?